FÖRELÄSNING
MÖTA FRAMTIDEN I TEAM
Snabba förändringar
Vi lever i en tid av snabba förändringar och vi kan inte längre göra som vi alltid har gjort. Det ställer stora krav på vår anpassningsförmåga.
Osäkerhet & oförutsägbarhet och hur vi kan hantera det
Den stora samhällsomvandlingen innebär också stor osäkerhet. Vi står mitt i digitalisering, pandemi, globalisering, flyktingkris, klimatkris, skjutningar, terror. Osäkerhet eller oförutsägbarhet leder till att organisationens grundfrågor utmanas.
Olika sorters problem och hur vi kan hantera dom
Problem och utmaningar i dag börjar bli så omfattande och skiftande till sin karaktär att de kräver lösningar som inte går att hitta inom ramen för en enda verksamhets eller organisations kompetens, uppdrag eller resurser.
Problem kan delas in i olika typer. Enkla, komplicerade och komplexa. För att lösa ett problem behöver man förstå vilken sorts problem man har att göra med.
Organisation & system
Vi har gått från ett samhälle som handlar om att hantera saker till ett samhälle som främst handlar om tjänster. Trots att mycket har förändrats så har det skett få förändringar i hur vi leder och styr organisationer.
I våra yrken representerar vi en del av en större helhet i en organisation. När vi ska lösa problem eller utföra en arbetsuppgift behöver vi erkänna komplexiteten i de system vi ingår i. Vi behöver känna till hur systemet ser ut och hur våra olika delar arbeta tillsammans.
Framgångsrika organisationer och hur man kan ta sig dit
Förr såg man organisationer som en maskin som man kan fixa med strategier och handlingsplaner. I dag tänker vi i stället att en organisation behöver vara som ett fiskstim: snabbrörligt och anpassningsbart.
Organisatoriska mellanrum och hur man kan hantera det
Under industrialiseringen skapades
enheter i form av befattningar, avdelningar och myndigheter. Mellan delarna
uppstår tomrum sk organisatoriska mellanrum. Organisationer som arbetar med
människor och samtidigt utgår ifrån gränser får problem eftersom människors
behov är komplexa och individuella.
Det nya ledarskapet och vad som kännetecknar det
Förändringstrycket ökar och det ställer nya krav på ledare. Ledare ska omvärldspana, ha omställningsförmåga, vara agila, flexibla och rörliga samt arbeta både med innovation och stabilitet. De ska hantera komplexitet och leda förändring. Medarbetare måste involveras, få mer mandat och ansvar att hantera komplexitet och kunna se i ett större perspektiv och system. Nu behövs ett post-konventionellt ledarskap, ett ledarskap där man utmanar rådande maktstrukturer, arbetar utifrån principer, värderar olikhet, delar ansvar och ger mandat till andra.
Självledarskap/medledarskap och hur man lyckas med det
I dag är verksamheters framgång beroende av medarbetares förmåga att lära sig, förmåga att samarbeta, kunna ta ansvar och hantera stressiga situationer. Medarbetare måste kunna se till kunder och användares behov, hantera information och ta ansvar för sin egen hälsa för att verksamheten ska bli framgångsrik. De behöver leda sig själva.
Tillit som filosofi
I framgångsrika samhällen finns en hög grad av tillit. Tillit innebär att vi väljer att lita mer på varandra, på medarbetare och de medborgare vi möter i våra verksamheter. Tillit som ledningsfilosofi innebär bl a att ge medarbetare och första linjens chefer ökat handlingsutrymme. Låta dom i första hand arbeta utifrån sina egna professionella omdömen istället för centralt beslutade mål och mått.
Teamarbete och varför ska man arbeta i team
Vi ingår alla i samma system och är ömsesidigt beroende. Världen och våra organisationer blir alltmer komplexa. Våra organisationer är specialiserade och uppdelade med mängder av organisatoriska mellanrum. Genom teamarbete kan man lösa komplex problematik och överbrygga organisatoriska mellanrum. Som bonus bidrar teamarbete till att skapa kreativa och effektiva organisationer. Med ökad arbetsglädje och motivation - OM det görs på rätt sätt.