Aktivt medarbetarskap, självledarskap eller medledarskap
Aktivt medarbetarskap eller medledarskap/självledarskap
Kännetecknas av att medarbetare och chefer har ett ömsesidigt ansvar för organisationens mål och verksamhet.
Ständiga förändringar i en allt snabbare takt ställer nya krav på våra organisationer och oss medarbetare. En organisations framgång är beroende av vår förmåga att samarbeta, ta ansvar och hantera stress.
Komplexiteten ökar och vi måste ha en bra lärförmåga, hantera mängder av information, kunna se till medborgarnas behov och även ta ansvar för vår egen hälsa.
Vi behöver förstå vår egen del i helheten och förstå varför något måste göras. Ha en bra förmåga att kommunicera, samarbeta och arbeta i team samt ha förmåga att själv leda och ta ansvar.
Det innebär att alla måste ta ansvar för att samarbete och teamarbete fungerar. Det går inte att säga "det är inte mitt uppdrag" eller hänvisa runt människor i systemet. Alla måste ta ansvar så att ingen faller mellan stolarna, oavsett budgetförutsättningar, personalresurser etc.