Digitalisering
Digitaliseringsinitiativ måste komma utfrån mötet med medborgaren
Det går inte att prata om framtidens arbetsplats utan att också nämna digitalisering. Det är en utveckling vi själva måste ta ansvar för, ingen annan kommer att göra det åt oss.
Initiativen måste komma från de medarbetare som möter medborgare. Det är dom som är bäst på att tillvarata människors behov. Det kan aldrig en IT-enhet göra då dom saknar kunskap om hur behoven ser ut. Som socialdirektör valde jag att skapa en egen IT-enhet. I uppdraget ingick att stötta de digitaliseringsinitiativ som kom från verksamheten.
När medarbetarna själva driver digitaliseringssatsningarna och utvecklingen tar avstamp i ett konkret behov hos medborgarna så stärker det ofta motivationen för att driva utvecklingen framåt.
Service och tillgänglighet
Framförallt handlar det om att ge människor samma service och tillgänglighet av offentlig sektor som vi själva förväntar oss i kontakten med myndigheter och företag. Genom digitaliseringen behöver vi inte längre besöka banken före kl 15 för att utföra bankärenden, inte ta ledigt för att åka till vårdcentralen för enklare läkarbesök, inte köa på IKEA för att köpa möbler. Vi spar helt enkelt en massa tid som vi kan använda till annat.
Digitaliseringen av offentliga sektorn är inte ett tillfälligt projekt utan långsiktig verksamhetsutveckling. Vi behöver prioritera och var beredda att avsätta tillräckliga resurser för att lyckas med digitaliseringsarbetet.
I dagsläget ansvarar varje kommun för sina egna digitaliseringssatsningar. Mer nationell draghjälp och samordning skulle effektivisera, underlätta och snabba på utvecklingen.