Organisatoriska mellanrum
Horisontellt samarbeten avgör hur väl vi lyckas i vårt uppdrag
Vi står inför komplexa samhällsproblem med pandemi, extremism, klimatförändringar, gängkriminalitet med mera som är omöjliga att lösa med gamla industriella och vertikala metoder.
Ändå är det fortfarande så den offentlig sektor ser ut. Hierarkisk och uppdelad i stuprör. Uppdelningen skapar organisatoriska mellanrum. Ett begrepp som Mats Tyrstrup från Handelshögskolan har myntat. Uttrycket syftar på gapen mellan olika ansvarsområden där människor riskerar att falla mellan stolar. Rakt genom våra välfärdsnätet.
Tyrstrup menar att det i dagens samhälle är beteenden och horisontella samarbeten som är avgörande för hur väl vi lyckas i våra uppdrag.
Organisatorisk mellanrumsgrupp
Under min tid som socialdirektör skapade jag en grupp som arbetade med de organisatoriska mellanrummen i organisationen. Gruppen bestod av kvalitetsledare, jurist och systemansvarig/IT. Inga chefer fanns representerade då syftet inte var att fatta beslut. Fokus låg på att lösa behov och att identifiera brister i organisationen.
De ärenden som togs upp handlade nästan uteslutande om att människor faller mellan stolarna för att vi inte samarbetat med varandra. Var och en har gjort rätt utifrån "sitt uppdrag" men det har blivit helt fel för den människa som behövt vår hjälp.