Tillit
Olika former av styrning
När vi pratar styrning och ledning tänker vi på den systematiska strukturellt drivna planeringen med mål, mått och budget som görs från ledningshåll.
Styrningen är dock ofta mer eller mindre frikopplad från de övergripande besluten i en organisation, och det som faktiskt sker i verksamheten. Den verkliga styrningen sker då i det dagliga arbetet, i möten och informellt prat. Därför är det viktigt att man som chef och ledare tänker på hur man uttrycker sig och vad man väljer att prata om.
Tillit som ledningsfilosofi
Tillit är en ledningsfilosofi som innebär att vi väljer att lita mer på varandra, på medarbetare och de medborgare vi möter i våra verksamheter.
Mer tillit kan vara att ge medarbetare och första linjens chefer ökat handlingsutrymme. Att låta dom i första hand arbeta utifrån sina egna professionella omdömen istället för utifrån centralt beslutade mått och mål.
Det kan också handla om att rensa bort onödiga regelverk. I högre grad involvera medarbetare i beslut och att lägga administrativa resurser närmare medarbetarna så att dom kan fokusera på sitt uppdrag.
Ha koll utan att kontrollera
Att lita på sin omgivning innebär att man har koll utan att behöva kontrollera. Kunskap om vad som sker i organisationen får man i huvudsak genom dialog och samtal. Inte bara genom att läsa årsbokslut.
Tillit handlar också om att ha tilltro till människors förmåga och omfamna misslyckanden. Det måste också finnas utrymme att misslyckas. Genom misslyckanden kommer kunskap. Utan misslyckanden har inga försök gjorts.