Vad är ett team?

06.11.2020

Forskning visar att människor finner arbetsglädje och 

motivation av att arbeta tillsammans med andra i team

Organisationer som strukturerar sig i team presterar bättre än organisationer som inte gör det.

För att få ut de positiva effekterna måste teamet uppfylla kriterierna för ett "riktigt" team. Om inte, kan teamarbetet ha motsatt effekt.

Definition av team:

  • Ett team är en samling individer som uppfattar sig själva och andra som en tydligt avgränsad enhet.
  • Har ett tydligt gemensamt syfte och är beroende av varandra för att lösa uppgiften.
  • Regelbundet kommunicerar med varandra i syfte att anpassa beteende och bli mer välfungerande.

Ett riktigt team svarar ja på frågorna:

  • Har teamet tydliga gemensamma mål?
  • Krävs nära samarbete för att nå målet?
  • Träffas ni regelbundet för att utvärdera samarbetet och hur det kan utvecklas?

När man sätter ihop människor i team är det viktigt att säkerställa att de har möjlighet att arbeta som ett riktigt team och inte som ett s.k. pseudo-team.

Vilken erfarenhet har du av att arbeta i team?


Marie Lundqvist Chefkonsult AB
Alla rättigheter reserverade 2020 
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång